Doa Mengelak Dari Makanan Yang Telah Disantau

on 5 July 2012

Assalamualaikum, salam sejahtera dan salam 1Dunia...

Kali ini saya nak kongsikan kepada rakan-rakan sekalian bagaimana kita nak mengelakkan diri kita terkena santau makanan. Biasalah, bagi mereka yang ingin gerai atau makanan mereka itu laris dan mendapat sambutan mereka sanggup menggunakan cara yang kotor yang ditegah oleh agama. Apa akibatnya ? pelanggan juga yang terkena santau makanan tersebut. Tapi tak hairan juga ada orang yang berperasaan hasad dengki dengan kita dan sanggup meletakkan santau dalam makanan kita. Kes seperti ini adik saya pernah terkena sehinggakan berat badan adik saya susut dan hampir saja menemui maut. Tapi, alhamdulillah semuanya baik-baik saja sekarang nie semuanya kerana Allah Subhana Wa 'Taala.

Doa Elak Kena Santau Makanan

Bagi mengelakkan diri kita terkena santau makanan, kamu bolehlah baca ayat ini ["bismillah allazi la yadhurru"] sebanyak 7 kali ketika hendak makan. Nescaya dengan izin Allah Subhana Wa 'Taala, bekas makanan yang disantau tadi boleh pecah.


بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

(Bismillahil Lazi La Yadhurru Ma'as Mihi Shai Un Fil Ardhi Wala Fis Sama I Wahuwas Sami Ul Alim)

Ertinya: Dengan Nama Allah yang tidak akan memberi mudarat bersama namaNya sesuatu apa pun di langit dan di bumi , dan dialah yang Maha Mendengar dan Maha Melihat.

Sesiapa yang membaca doa ini apa-apa pun tidak akan dapat memberi mudarat padanya (Sunan Abu Dawud, al-Tirmidhi, IBn Majah dan Musnad Ahmad)

Ranking: 5

{ 4 Komen... read them below or add one }

  1. baca sebelum tdo dan masa awal subuh juga untuk perlindungan daripada Allah SWt
    :)

    ReplyDelete
  2. terima kasih berkongsi artikal yg menarik ni :)

    ReplyDelete
  3. terima kasih kerana berkongsi =)

    ReplyDelete

 
© Bayangan Silam All Rights Reserved