Haram Ambil Menantu Yang Tak Sembahyang

on 12 July 2012

Assalamualaikum dan salam 1Dunia...

Ada sedikit info yang amat-amat penting yang aku nak kongsikan kepada semua disini. Info ini berkaitan dengan alam rumah tangga dan wajib untuk semua terutama sekali yang ingin mendirikan masjid. Nak berumah tangga nie bukannya mudah seperti main pondok-pondok tapi mempunyai tanggungjawab yang amat besar setelah berkahwin kelak terutam sekali bagi lelaki.

Haram Ambil Menantu Yang Tak Sembahyang

Aku malas nak menaip panjang lebar sampai ke kutub selatan tembus ke kutub utara sana tu. So, baik kita ke topik utama kita nie lagi best.

Ustaz Azhar Idrus kata HARAM ambil buat menantu kalau tak sembahyang walau sah nikah. Imam Al-Ghazali kata, siapa yang mengambil orang yang tak sembahyang/solat buat menantunya maka dia telah BERDOSA BESAR kerana sama dengan hukum memutuskan silaturrahim kerana anak perempuan kita adalah amanah, HARAM kita bagi ke orang fasik yang tak mahu tunduk kepada ALLAH Subhana Wa 'Taala.

Orang yang tidak mahu tunduk sdan sujud kepada Allah LEBH JAHAT daripada iblis kerana iblis sujud kepada Allah Subhana Wa 'Taala. Iblis tidak mahu sujud kepada Nabi Adam saja, kalau Allah suruh ibilis sujud kepada-NYA, iblis akan sujud, tidakj ingkar sikit pun. Maka, orang yang tak mahu sembahyang dan tak mahu sujud kepada Allah Subhana Wa 'Taala, dia lebih jahat daripada syaitan laknatullah.

p/s: Lepas nie, soalan pertama yang harus ditanya oleh ibu bapa kepada bakal menatunya mestilah tentang solat. Kalau solat pun hanya seminggu sekali buat apa... betul tak...
Ranking: 5

{ 6 Komen... read them below or add one }

  1. tu yang ramai jadi anak hantu :)

    ReplyDelete
  2. Bukan mudah bab-bab mcm ni kan. Selalu tgk mewah ok kau menantu aku. Hahaha

    ReplyDelete
  3. kena pilih yang betul2 boleh jadi imam kepada isteri, makmum kepada suami :)

    ReplyDelete
  4. nice sharing ikmal..moga kita sentiasa memperbaiki diri kita dlm mendekatkan diri pdNya..
    sukar utk mencari yg betul2 beriman..juga pd yg sentiasa mngharapkan bertemu jodoh yg beriman..sy masih ingat lg..1 artikel berkata..'sentiasa mengharap jodoh mempunyai ciri2 org yg beriman, baik2 belaka tp diri sendiri xmo berubah'...so moga2 kita mendapat manfaat drpd tajuk entri hari ni :)
    selamat berhari isnin...

    ReplyDelete
  5. Betul tu. kreteria ni yang dah lama orang tak pandang. Lebih pandang kepada kedudukan dunia semata.

    ReplyDelete

 
© Bayangan Silam All Rights Reserved