Kenapa Perlu Menyambut Hari Ibu Sekali Setahun

on 13 May 2012

Assalamualaikum....


Pasti semuanya dah tahu yang hari ini merupakan "Hari Ibu". So, aku tengok banyak yang wish dekat ibu, mama, emak segala lagilah panggilan untuk wanita yang bergelar 'IBU". Bagi aku ibu merupakan sesuatu yang sangat berharga dan tidak ada yang boleh menggantikan mereka. Pengorbanan mereka ini kita tidak dapat untuk membalasnya walau segunung intan berlian sekalipun. 

Walaupun begitu, sebenarnya "Hari Ibu" HARAM di sambut bagi yang beragama ISLAM. Bukan aku yang kata tapi Ustadz Azhar Idrus yang cakap. Kalau tak percaya jom tengok video ni, Klik SINI !

Haram Menyambut Hari IbuDah tengok video tu tak ? Kalau dah bagus, jadi mesti korang faham kenapa "Hari Ibu" disambut bagi umat ISLAM. Kenapa nak persoalkan lagi sedangkan jawapan yang diberikan memang banyak dah di internet cuma kita kena gunakan teknologi "Semuanya dihujung jari anda" . Cuma kena rajin sahaja nak Google. Kalau masih tak berpuashati dengan jawapan yang diberikan cuba bertanya pada Ustadz atau Ustazah yang di tauliahkan.

Bagi aku pula, kenapa nak sambut "Hari Ibu" setahun sekali sahaja. Kenapa tak setiap hari ? Lagipun pengorbanan seorang IBU bukannya sedikit tapi banyak dan memang tak akan seorang anak itu dapat membalasnya. 

Pengorbanan seorang ibu itu tak perlu dihargai, diingati dan dibalas hanya pada "Hari Ibu" sahaja. Sepatutnya jasa mereka perlu kita balas pada setiap hari dan sepanjang hidup mereka kerana mungkin esok mereka sudah tiada lagi.


Dato' Dr. Fazilah Kamsah pernah berkata...

"Setiap pagi sedekahkan Al-Fatihah kepada kedua ibu bapamu (tak kira masih hidup atau telah tiada), nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu..."

Berdasarkan Hadith Nabi : "Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tuanya dalam sehari"
Akhir kata dari seorang yang masih bergelar Anak "Sayangilah Ibu Anda"


AJAIBNYA TANGAN SEORANG IBU .

Ketika kita lapar , tangan ibu yang menyuap ,
Ketika kita haus , tangan ibu yang memberi minuman ,
Ketika kita menangis , tangan ibu yang mengesat air mata ,
Ketika kita gembira , tangan ibu yang menadah Syukur , memeluk kita erat dengan deraian air mata bahagia ,
Ketika kita mengantuk , tangan ibu yang dodoikan dengan penuh kasih sayang ,
Ketika kita mandi , tangan ibu yang meratakan air ke seluruh badan , membersihkan segala kekotoran ,
Ketika kita dilanda masalah , tangan ibu yang membelai duka sambil
berkata : Sabar nak , sabar ye sayang .

 Itulah pengorbanan seorang ibu, maka sayangilah ibu anda.. syurga di bawah tapak kaki ibu sayangilah mereka 


Ranking: 5

{ 1 Komen... read them below or add one }

  1. Askm. terima kasih berkongsi. Tanpa ibu siapalah kita semua ni dan pasti kita tiada.

    ReplyDelete

 
© Bayangan Silam All Rights Reserved